ead> غار قاژه

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

غار قاژه
نویسنده : dr.amir m تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393

غار قاژه لیان (( در زبان اورامی قاژ به معنی زاغ و لیان به معنی لانه است ، قاژه لیان = لانه زاغ )) در كوه دربن در ارتفاع تقریبی ۲۶۰۰ متری ( ارتفاع بلندترین نقطه كوهستان دربن ۲۷۷۰ متر از سطح دریاست ) در شمال شهر زیبای نودشه است . این غار به صورت عمودی وبه طرف عمق زمین است هرگاه سنگی رابه داخل آن بیندازی تا مدت كوتاهی طنین پایین افتادن سنگ به گوش می رسد . درسال ۱۳۸۷ اداره كل آبفای استان كرمانشاه دو نفر از  كوهنوردان و غارنوردان خبره خود را برای یافتن سرشاخه هایی از كانالهای مختلف زیرزمینی آب بل به نودشه اعزام نمود .

این افراد دنبال جاهایی بودند كه آب ازروی زمین به درون زمین نفوذ كند بنا به گفته این كوهنوردان غارها مهمترین مكان برای این گمانه زنی میباشند . با توجه به اطلاعاتی كه توسط شهروندان به این افراد داده شد قرار بر این شد كه این دو غارنورد وارد غار قاژه لیان یا همان غار لانه زاغ شوند . پس از رسیدن به محل  ،غارنوردان وسایل لازم برای ورود به غار، اعم از طناب، قرقرهای مخصوص وسایر وسایل را آماده نموده ویكی یكی با فاصله اندكی وارد این غار كه پر از زاغ سیاه بود شدند با ورود این میهمانان ناخوانده به درون غار زاغهای بسیاری كه در عمق غاربودند از غار یك به یك خارج شده و فضای زیبایی را به محل داده بودند .

پس از حدود ۴۰ دقیقه غار نوردان از غار خارج شده ویژه گیهای غار را  اینگونه تشریح نمودند :  هر چند كه ورودی غار تنگ و باریك است ولی پس از سه متر پایین رفتن غار فراخ می شود و كوهنورد به صورت معلق بدون اینكه بتواند پای خود رابه جایی بند كند در می آید پس از ۶۰ متر پایین رفتن به سكویی میرسی این سكو چیزی در حدود دو متر عرض دارد و مانند لبه تنور نان است چرا كه در وسط آن سوراخی است كه ادامه غار را نشان می دهد درست در قسمت جنوبی این سكو راهرو باریكی وجودارد كه طول آن دو متر و به طرف بالاست پس از گذشتن از این راهرو باید به طرف پایین بروی سپس به تالاری میرسی كه حدود ده متر مربع مساحت و دومتر ارتفاع دارد این مكان در اینجا به بن بست می رسد كه دوباره باید به سكوی تنوره برگردی با ورود به تنوره دوباره باید سی متر با طناب به پایین بروی پس از آن دوباره به راهروی می رسی كه به طرف داخل كوه دربن یعنی به طرف شمال است این دالان حدود پنج متر طول و یك متر عرض و دو متر ارتفاع دارد پس از گذشتن از این مكان به تالاری فراخ و بسیاربزرگ می رسی مساحت این تالار در حدود سی متر مربع و ارتفاع آن در حدود بیست و پنج متر می باشد با توجه به اینكه هنگام ورود كوهنوردان در این تالار حدودسی زاغ وجود داشتند این تالار را تالار سی زاغ نام گذاری كرده بودند در قسمت شمالی این تالار راهروی وجود دارد كه یك متر ارتفاع و یك متر عرض دارد طول این راهرو حدود نه متر است كه نهایتاً به جایی می رسد كه ریزش كرده و كسی قادر به پیشروی و ادامه نمی باشد .

این غار می تواند یكی از پتانسیلهای مهم گردشگری برای گردشگران حرفه ایی و كوهنورد باشد . البته می توان با كمی همت و اراده و گذاشتن پله های آهــنی و نرده بان و همچنین سیستم روشنایی آنرا به یكی از زیباترین مكانهای گردشگری در منطقه تبدیل كرد گردشگران كوهنورد مطمئناً از چنین سفری لذت می برند .

منبع:irandeserts.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.




تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به راهنمای گردشگری استان لرستان و اراک مي باشد.